Rørleggervakt – Hjelpen er nær

Vannspruten står ut av skapet, og du river deg i håret av fortvilelse. Med en puls i vill galopp prøver du å samle tankene for å huske hva, hvor og hvordan. Her må det stenges, tørkes, reddes det som reddes kan –og hva så? Det er lørdag kveld, med utallige timer til vanlige arbeidsfolk er i sving! Katastrofetankene står klare til å velte over deg som en tsunami, mens du fomler frem mobilen med fuktige fingre. Håpet stiger etter Google-søket. «Rørleggervakt.» Hjelpen er på vei.
Skrevet av
Kristin Vaular
Publisert
November 3, 2025

Beredskap for det uforutsette

De fleste rørleggeroppdrag er godt planlagt på forhånd. Men av og til oppstår det uventede situasjoner som krever umiddelbar handling. Vann på avveie kan gjøre stor skade i bygninger, og ikke minst på alt av inventar. I tillegg er både vann og avløp en del av viktig infrastruktur – og rett og slett en del av det som må fungere i et hjem for å kunne bo der.

«Vi så at det var et behov, og opprettet en egen vaktordning i firmaet for å kunne hjelpe akutt», forteller Svein Erik Helgheim, som er daglig leder i Straume Rør. Hver uke rullerer erfarne rørleggere på å bemanne vakttelefonen. Da er de klare til å rykke ut på kort varsel, hele døgnet.

Lekkasjer, frost og tett avløp

«Det er ofte kritiske lekkasjer som oppstår plutselig, som gjør at vi må rykke ut», forteller han. Årsakene kan være mange – enten det er en uheldig snekker som sager eller skrur i et rør, eller en slitasje som ikke har blitt oppdaget før vannet fosser. Frosne rør er også en gjenganger i kuldeperioder på vinteren.

«Her på Vestlandet har vi mye mildvær, og i vårt knausete landskap er det ikke alltid man har lagt rørene dypt nok til å unngå frost når det først blir virkelig kaldt. Med spesialutstyr for tining av rørene er det heldigvis mulig å løse problemet raskt når vi rykker ut.»

Et tett avløp kan også skape store problemer som må løses raskt. Flyter det over i toalett og sluker kan det fort bli en illeluktende affære. «Ta kontakt, så får du en god vurdering på hva som bør gjøres. Vi hjelper deg,» sier Svein Erik.

Trygghet for bedrifter

Å skulle bo med en familie i en bolig uten vann eller avløper utfordrende nok. Men det er heller ikke å spøke med for uheldige bedriftseiere som skal betjene kunder, gjester eller andre brukere av sine tjenester. For dem betyr tid der de må være stengt både et økonomisk tap og fare for misfornøyde kunder.

«Spisesteder og hoteller vil være ekstra sårbare i slike situasjoner. I tillegg kommer også industrier som kan få store økonomiske tap ved nedetid på anlegget», sier Helgheim. «For disse kundene er det en ekstra trygghet å vite at vi kan kontaktes når behovet er der.»

Redder akutte situasjoner

Ved utrykninger prioriteres akutte situasjoner. Det er ikke alt som kan utbedres ferdig på en slik uttrykning, men ofte kan man få laget midlertidige løsninger som fungerer frem til en permanent utbedring er på plass. Dermed unngår du større konsekvenser, og får raskt en fagmanns vurdering av hva som bør gjøres videre. «Er ulykken ute, venter ikke vannet til mandag,» sier Svein Erik Helgheim.
«Da kan det være godt å vite at vi ikke gjør det heller. Hjelpen er bare noen tastetrykk unna.»

 

 

 

Bli kontaktet av oss
En av våre ansatte kontakter deg snarest. Fyll inn din mail og telefon nedenfor.
Les om vår privacy policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.